Nieuws van de week

21-07-2017 - AFM: verschil sparen en beleggen moet duidelijker in reclames


De Autoriteit FinanciŽle Markten (AFM) ziet momenteel veel reclames waarbij beleggen wordt gepresenteerd als alternatief voor sparen. De AFM wil dat er in reclames duidelijker onderscheid wordt gemaakt tussen sparen en beleggen.

Vanwege de lage rentestand worden spaarders in veel reclames aangespoord met hun spaargeld te gaan beleggen. Er worden bijvoorbeeld vergelijkingen gemaakt tussen het rendement op beleggingen en de spaarrente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt wat de verschillen tussen de 2 typen producten zijn.

De AFM vindt het belangrijk dat er in deze reclames duidelijk wordt gemaakt wat de risicoís van beleggen ten opzichte van sparen zijn. De waarde van beleggingen kan immers fluctueren waardoor een belegger zijn inleg ook kan verliezen. De AFM wil dat consumenten op basis van de juiste uitgangspunten een keuze maken voor een type product of dienst en wijst aanbieders van beleggingsproducten er daarom op dat de informatie in reclames correct en duidelijk moet zijn. Vergelijkende reclames mogen een consument niet misleiden. De informatie moet daarbij op een begrijpelijke, vindbare en evenwichtige wijze worden gepresenteerd. Voor misleidende reclames kan de AFM een maatregel opleggen.
Terug naar het overzicht
Donderdag
18 Januari 2018