Nieuws van de week

02-12-2016 - Consument meldt fraude niet


Zo’n 45% van de Nederlandse consumenten heeft te maken gehad met internetfraude. Toch meldde maar liefst 60% van hen dat incident niet. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van MarkMonitor onder 3457 consumenten.

Ook Fraudehelpdesk.nl bevestigt dat fraude via internet vaak niet wordt gemeld of aangegeven. „Uit eerder onderzoek blijkt dat slechts 10% daadwerkelijk melding maakt”, aldus de stichting. “Het aantal meldingen dat wel binnenkomt kun je dus met factor 10 vermenigvuldigen.”

Aan het onderzoek van MarkMonitor deden 201 Nederlanders mee. Daarvan heeft een op de zes daadwerkelijk geld verloren door fraude, bij 27% was het afgetroggelde bedrag 1000 euro of hoger. Mensen die een neprekening betaalden door middel van een vals verzoek dat zij binnenkregen via e-mail, vormen de grootste groep slachtoffers; 17% kreeg hiermee te maken. Fraudehelpdesk ziet dat mensen vaak slachtoffer worden van nepwebwinkels en dubieuze verkopers die niet leverden nadat geld was overgemaakt.


Terug naar het overzicht
Dinsdag
17 Juli 2018