Nieuws van de week

08-06-2018 - Gemeenten verbeteren dienstverlening ondernemers


Ondernemers krijgen sneller een beter antwoord bij vragen aan de eigen gemeente. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor verbetering in de lokale dienstverlening, vooral digitaal. Dat blijkt uit een mysteryguest-onderzoek in opdracht van het ministerie van EZ bij 160 gemeenten.

In het onderzoek is gekeken hoe gemeenten 15 relevante ondernemersvragen per telefoon en 5 per mail beantwoorden, bijvoorbeeld over het krijgen van vergunningen, ontheffingen of het wijzigen van een bestemmingsplan. In vergelijking met eerder onderzoek uit 2013 is de waardering van ondernemers bij telefonische vragen gestegen van een 6,4 naar een 7 en bij vragen per mail van een 6,4 naar een 6,5.
De verbeterde beoordeling ten opzichte van 2013 is volgens het ministerie met name te danken aan het feit dat ondernemers minder vaak hoefden terug te bellen om een antwoord te krijgen, dat het kennisniveau van gemeentemedewerkers vooruit is gegaan en dat er beter gebruik wordt gemaakt van interne informatiesystemen om de ondernemer te beantwoorden.


Terug naar het overzicht
Woensdag
20 Juni 2018