Nieuws van de week

08-12-2017 - Onduidelijkheid over postcodebeleid autoverzekeraars


De Consumentenbond vindt dat autoverzekeraars onduidelijk zijn over de gegevens waarop ze hun premies baseren. Die premies verschillen bij sommige verzekeraars per huisnummer en zelfs per huisnummertoevoeging.

De Consumentenbond toonde aan dat een verzekerde in de Rotterdamse Noorwitsstraat voor een allriskpolis ruim 220 euro meer betaalt dan zijn buurman met hetzelfde profiel. In Amsterdam scheelde op een adres de huisnummertoevoeging 218 in premie.

Verzekeraars baseren hun premies op eigen schadecijfers en kans op diefstal, ongevallen en schade veroorzaakt door het weer. Daarnaast wegen risicoprofielen en data-analyses steeds vaker mee bij premies, volgens de Consumentenbond. Bedrijven mogen volgens de Wet bescherming persoonsgegevens geen besluiten nemen op basis van enkel data-analyses. Ook moeten ze hun premies kunnen uitleggen. De Consumentenbond deed navraag bij de betreffende verzekeraars maar kreeg geen duidelijkheid. Sommige verzekeraars maken onderscheid op basis van huisnummer. Andere verzekeraars delen Nederland in een aantal regio’s in (tussen 5 en 11). Er zijn ook verzekeraars die maar liefst 7.000 verschillende premies voor 10.000 postcodes hanteren.
Terug naar het overzicht
Dinsdag
24 April 2018