Nieuws van de week

10-03-2017 - Tweedeling winkelmarkt zet door


Vooral de winkelmarkten van de grote steden in ons land profiteren van de aantrekkende economie en toegenomen consumentenbestedingen in 2016. Bij kleine steden is dat veel minder het geval. Dit blijkt uit onderzoek van NVM Business.

De tweedeling die op de Nederlandse winkelmarkt aanwezig is, zet door: de grote steden zien het winkelaanbod in het algemeen afnemen en de vraag stijgen. Terwijl middelgrote en vooral kleine steden veelal te maken hebben met een tegengestelde beweging. Dit dwingt de kleine steden tot het maken van keuzes en transformatie van winkelpanden.

Gemeenten met meer dan 100.000 inwoners zagen het aanbod van winkelruimte in 2016 met 9% afnemen, terwijl in de rest van Nederland het aanbod met 0,25% steeg. Ook in de vraag naar winkelruimte is de tweedeling zichtbaar. De grote steden profiteren van hun complete en diverse winkelaanbod en staan daarmee in de belangstelling van de grote retailketens. De helft van de winkeltoename in 2016 vond plaats in de grote steden en deze steden. In de rest van Nederland daalde dit juist.

De oplopende (structurele) leegstand dwingt de middelgrote en kleine steden tot het maken van fundamentele keuzes voor het winkelgebied. Ongewenste stukken moeten afgestoten worden. En het af te stoten winkelgebied moet getransformeerd worden, want grote leegstand jaagt consumenten weg in plaats van dat het ze aantrekt.


Terug naar het overzicht
Maandag
18 Juni 2018