Nieuws van de week

09-12-2016 - Waarschuwingszin lenen heeft nauwelijks effect


De waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft nauwelijks effect op het gedrag en de houding van consumenten wanneer zij online een lening afsluiten. Dit is een conclusie uit het rapport van de AFM.

Kredietaanbieders zijn sinds 2009 verplicht om de waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ op te nemen in reclames voor consumptief krediet. De waarschuwing heeft onder meer als doel consument te stimuleren zijn keuze beter te overdenken en om de consument bewust te maken van de gevolgen die verbonden zijn aan het krediet.
Om het effect van de kredietwaarschuwing te meten, heeft de AFM een experiment uitgevoerd bij de website van een aanbieder van consumptief krediet. Het onderzoek toont geen invloed aan van de waarschuwing op hoe vaak consumenten op banners klikken, de wijze waarop zij zich oriënteren op de website en de keuzes die zij maken bij het aanvragen van een offerte. Ook kon geen invloed worden aangetoond op de houding van consumenten ten aanzien van geld lenen, de voorgenomen handelswijze en de manier waarop consumenten kredietreclames ervaren.
Wel draagt de waarschuwing mogelijk bij aan de herkenbaarheid van krediet in een omgeving waar het niet direct duidelijk is dat het gaat om een lening. Verder blijkt dat 80 procent het positief vindt dat de overheid kredietverstrekkers verplicht om een kredietwaarschuwing op te nemen.
Terug naar het overzicht
Maandag
18 Juni 2018