Nieuws van de week

28-09-2018 - Werkgevers actiever op zoek naar kandidaten


Het wordt voor werkgevers moeilijker om vacatures te vervullen. Ze werven personeel door zelf vacatureteksten te verspreiden in combinatie met andere wervingsmethoden als het actief benaderen van kandidaten of het inschakelen van een externe organisatie.

Het verspreiden van vacatureteksten via verschillende wervingskanalen en vervolgens wachten op reacties, komt vaker voor dan het actief benaderen van mogelijke kandidaten. Dit blijkt uit UWV-onderzoek onder 6.700 werkgevers over hun zoektocht naar personeel. Door een op de vijf bedrijven wordt personeel aangenomen zonder dat er extern is geworven.
Het zelf verspreiden van vacatureteksten gebeurt vooral via de eigen website (81 procent), sociale media (71 procent) en op vacaturesites (48 procent). Van de sociale media is Facebook het meest geliefd (82 procent, gevolgd door LinkedIn (60 procent), Twitter (19 procent) en Instagram (12 procent).

Naast het plaatsen van vacatures zoeken bedrijven ook zelf actief naar kandidaten. Dit gebeurt bij drie op de tien vacatures. Dit gaat meestal via eigen personeel (68 procent), via hun netwerk (66 procent) of sociale media (56 procent).


Terug naar het overzicht
Dinsdag
23 Oktober 2018