Nieuws van de week

23-12-2016 - Zorgverzekeraars verstrekken nog onjuiste informatie


Er zijn nog steeds veel zorgverzekeraars die consumenten niet juist informeren over de verzekeringen. Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) met mystery-bellers blijkt dat veel vragen van consumenten fout beantwoord worden.

De NZa liet meer dan 3.400 telefoontjes plegen met medewerkers van alle grote zorgverzekeraars in Nederland. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen. Bij de grootste zorgverzekeraars scoort Ohra het slechtst. De medewerkers beantwoorden bijna een derde (31 procent) van de vragen onjuist. Ook VGZ, Univé en Delta Lloyd kwamen slecht uit de bus, met foutpercentages variërend van 20 tot 29 procent. Alleen De Friesland had alle antwoorden goed. DSW en CZ gaven op bijna alle vragen de juiste antwoorden. Gemiddeld werd op ruim acht van de tien vragen (81 procent) een juist antwoord gegeven.
De mystery-bellers vroegen naar polisvoorwaarden voor de vergoeding van fysiotherapie, kraamzorg en een bril. Ook vroegen ze naar de mogelijkheden om over te stappen met een betalingsachterstand en naar de uitleg van het eigen risico.
Terug naar het overzicht
Donderdag
13 December 2018